Fotografins historia Del. 4

autochrome.blogg

Efter  att Osram uppfann blixtlampan så kom Harald Edgerton och skapade elektronblixten, dock tog det ytterligare tid efter det att verkligen lyckas sammanställa den bättre versionen av kamerablixten som fick fotografer, amatörer som professionella att bli intresserade av den funktionen.

En tid därefter startar eran för färgfotografi och det är företag som Kodak, Ilford och Agfa – Geavaert som involveras en hel del under detta kapitel och bröderna Lumiére gör en debut också. De skapar nämligen något som kallas för autochrome vilket är en metod inom fotografering som tillåter dig att använda färgade stärkelsekorn på glasplåtens filmemulsion och det var för att göra det möjligt att filtrera ljuset. Detta sattes ut på marknaden redan 1907 och utvecklingen fotografering i färg tog verkligen fart, det ena efter det andra dök upp som skulle göra färgfotograferingen bättre. Efter en viss tid började Polaroid nyttja något som kallas för stordiapositiv som de använde till en dia film, rättare sagt polachrome och filmbasen var preppad med röda, gröna och blå färgränder som satt längs själva filmen, detta kallas för additiv färgblandning vilket betyder att det byggs på grundfärgerna. Dock styrs denna utveckling åt ett annat håll, nämligen subtraktiva färgblandningar som bygger på komplementfärger. Det vill säga ett vitt ljus utan en av grundfärgerna och de färger som är ljuskänsliga, de ligger i skikt på själva filmbasen.

År 1932 kommer Agfa fram med sin första Agfacolorfilm och som han framställt med hjälp av autochrome metoden. Därefter kommer Leopold Mannes och Leo Godowsky och presenterar Kodachrome som innebar att en färgkopplare inte behövdes i emulisionen och gör så att det kan gjutas tunnare på själva filmbasen som därefter resulterar i en skarpare färgfilm. 1936 så introduceras Agfacolor Neu film vilket är en diafärgfilm vilket betyder att det var tre olika emulisonsskit som hade färgkopplingsämnena inbakade.

Vi kan säga på en gång att lanseringen av kommande funktioner till kameran blev fördröjda i och med andra världskrigets period, bland annat så drabbades Agfa och hans färgfilm och innan han fick möjlighet att presentera den hade Kodak hunnit före med sin produkt Kodacolor. Därefter tas det upp skillnaderna mellan Ektachrome och Agfacolor som dyker upp 1946 där den förstnämnda presenteras av Kodak. Skillnaden är hur färgkopplingsämnena fästs i emulsionen. Självklart så genomfördes förbättringar som skulle minska skärpes skillnaderna mellan Ektachrome och Kodachrome – filmerna. Dock var det Fuji som var först med att  presentera den lite mer vassare versionen av detta, Velvia – film som tillverkas i en dagsljus och två konstljusversioner.

Med andra ord började det verkligen hända saker under denna tidsperiod och vi rekommenderar att du tar dig in och kikar på bilder som är tagna av bland annat autochrome. Det är hur ballt som helst att se hur fotografi har utvecklats genom tiderna. Nästa era kommer inom kort!

Fysiskt och digitalt casino

las.vegas.chip.1

Vi tänkte köra ett litet avbrott på själva historian gällande fotografier. Vi lovar att del fyra om historiken bakom kameror kommer vid nästa inlägg, ibland måste vi bara få skriva av oss gällande annat och denna gång handlar det om fotografier vi sett som blivit tagna i Las Vegas under ett event och vi själva skulle verkligen vilja åka dit och uppleva hela den här casinovärlden.

Tänk er tanken att besöka en stad som är uppbyggd direkt från grunden av människor och samhällets huvudfokus är just att marknadsföra alla casinon som finns där. Vi tycker det är hur ballt som helst och skulle väldigt gärna vilja åka dit för att fotografera och samtidigt kanske spela hem lite pengar. Vi tycker att det är ett extremt vinnande koncept och det har ju pågått under en lång tid dessutom. Det finns samtidigt massor av annat att upptäcka och genomföra så fort du kommer till Las Vegas, för det är inte bara casinon som finns att upptäcka. Du kan turer till Grand Canyon, antingen via bil eller med helikopter och vi är så satans exalterade över att få åka dit och uppleva ett sådant äventyr. Speciellt om det sker via en helikopter. Det skulle ge oss möjligheten att ta så fantastiska fotografier som vi skulle dela med er.

Dock är vi medvetna om att denna typ av projekt kostar pengar och tar tid och man har inte alltid tillgång till det, vilket vi egentligen tycker alla borde kunna ha . Tyvärr ser det inte så ut i dagens lägen men vi hoppas att alla som vill kommer kunna ta sig till staden i öknen, som gjort casinon populära.

Innan vi åkte hit så visste vi redan att vi skulle bege oss till ett och annat casino så vi gjorde lite research på nätet och kikade in lite på en sida som heter Slotsguiden! Vi föredrar självklart att resa runt och upptäcka samt fotografera saker direkt, men finns det möjligheten till att förbereda sig lite är det dumt att inte göra det. Man bör ta alla chanser man får innan man ska ge sig in i det riktiga gemet så att säga.

Det som är fördelen med att spela digitalt är alla de olika bonusar och gratis spel som finns tillgängliga för dig som tycker denna typ av casino spel är kul! Med andra ord är detta ett väldigt bra alternativ om du nu inte skulle ha pengarna för att kunna åka till USA och Las Vegas för att spela på de riktigt stora fysiska casinon som finns där. Vi har spelat sen vi hittade denna länk och vi tycker det är superkul! Det finns väldigt mycket olika spelautomater att välja på samt olika typer av bords spel som passar alla.

Huvudsakliga informationen här är just att åka till staterna, för det finns så mycket att se där. Vi stannar inte bara i Las Vegas utan vi kommer även tas oss runt till andra ställen som Universal Studios och andra nöjesfällt. Vi vet att det kan kännas som att det handlar om mycket pengar att åka till USA och resa runt, men det är verkligen värt det och du kommer inte känna att det är slöseri med pengar med tanke på allt man kan göra och allt man ser och upplever.

Fotografins historia del 3

kodak.cheapstamatic.1

Under 1800 – talet och närmare fram mot 1900 – talet är en tid då kameran utvecklades väldigt mycket och sättet att ta fram sina bilder. Det mest intressanta under denna era är väl att det idag kända märket, Kodak, skapade sig en stor plats inom fotobranschen. Företaget hette Eastman Kodak Company som började med att skapa en lådkamera 1888 och som blev väldigt populär. Deras slogan löd ”Tryck på en knapp och vi gör resten” vilket  var deras totala affärsidé och kopplas lätt ihop med deras medelmåttliga intresse av att göra för avancerade kameror, allting skulle vara så simpelt som möjligt.

Du kan säkerligen föreställa dig de engångskameror som finns idag, dessa som Kodak skapade fungerade på samma sätt som dem och innehöll upp till 100 bilder på en filmrulle. Det är här vi kan säga att behovet av att skapa sin egna personliga historia började. Från och med denna tid av fotots historia blev det betydligt viktigare att dokumentera sin egen livsresa, så att säga. Med andra ord tog det verkligen fart härifrån vilket har hjälpt oss att ha dessa fotomöjligheter idag, dock tog det ytterligare ett tag innan själva datorchippen dök upp som skulle komma att underlätta för Kodak som företag.

Nu kommer vi in på 1900 – talet då ytterligare ett ämne har hittats som skulle komma att förbättra tekniken inom fotografering och framkallning av bilder. Nu pratar vi om ortokromatisk film som fortfarande är känsligt för rött ljus och som gör att exempelvis det gula korset på den svenska flaggan ser mycket ljusare ut. Därefter utvecklas infraröd film eftersom man var ute efter att ha ett rödkänsligt skikt eftersom tack vare det samt filterseperation kunde man börja göra färgbilder.

Nu har vi tagit oss in på 1900 – talet och tänker fortsätta med nästa inlägg om hur färgbilden tar fart samt påverkar fotografins teknik och utveckling.

Fotografins och kamerans historia Del.2

fotografinshistoria.2

Det som vi avslutade med i det förra inlägget var ju att fotografins utveckling verkligen tog fart under 1800 – talet och vi ska fortsätta med en del av historien nu också.

Efter att Joseph Nicéphore Niépce lyckades ta sin bild så var det fortfarande problem med att bevara den. Det var redan 1826 som han började förhandla om ett samarbete med Louis Daguerre som tog sin lilla tid på två år. Dock så lyckades de skapa daguerreotypin 1839 som är den första fotografiska tekniken som sträckte sig ut offentligt. Tekniken bestod av en kopparplåt med en yta av silver som sedan förberedes med jod och fotona framkallades i kvicksilverånga. Bilderna blir negativa men hölls dem mot en mörk yta blev bilden ”normal”. Förutom detta var denna process mycket kortare än den som Joseph först kom fram till. Till slut kunde de fördigsälla en bild på mindre än en 1 ½ timme. Därefter såldes uppfinningen till staten i syfte om e livstidspension till båda och då kan man säga att deras teknik blev offentlig för alla. De dyrare och mer tidskrävande porträttmåleriet blev utkonkurrerat av uppfinningen.

1858 togs det första flygfotot av Felix Nadar och han befann sig i en luftballong över Paris.  Därefter visar historien hur William Henry Fox Talbot blev grundaren av det moderna fotografiet där han fick ett negativt papper att framställas till ett positivt. Denna processa kallades för Kalotypi som introducerades 1841. Dessa två oavstående fografsiak processer gick gämsides under många års tid , dock så krävde Talbot upphovsrätten på alla fotografier som togs via hans teknik. Däremot så var Daguerrotypin helt fri vilket låter positivt men gav en negativ påverkan på spridningen av hans teknik.

1851 dyker en annan era i fotografi upp i och med att tekniken Våtkollodion dök upp som togs fram av Frederick Scott Archer. Metoden gjorde exponeringstiderna mycket kortare, rättare sakt till mellan 2 till 3 sekunder och samma år så gjorde Niepce de S:t Victor en utveckling med metoden att använda glasplåtar som underlag. Detta var på grund av det känsliga exponeringssiktet.

!800 – talet var som sagt en tid då fotografin verkligen utvecklades så det finns mycket intressant att lära sig under den eran. Därför avslutar vi del 2 här och återkommer med vidare intressant historisk information om hur fotografier och kamerans tekniker har utvecklats genom tiderna.

Fotografins och kamerans historia Del.1

foto.historia.1

Det finns ju en hel del historia bakom konsten fotografering som är väldigt intressant. Det är ingenting som tas upp under historielektionerna direkt i skolan utan detta är något som man helt enkelt får ta till sig själv när intresset för foto börjar gro. Så vi tänkte ta och skriva ett kortare inlägg som ger översikt om hur lång tid det var sedan kamerans utveckling faktiskt började och detta inlägg behandlar en väldigt tidig era.

Tro det eller ej, men vi kan gå ända vägen tillbaka till medeltiden eftersom det var redan då som ämnet silvernitrat upptäcktes. Utan detta ämne hade kameran kunnat se annorlunda ut, fungerat annorlunda eller kanske inte funnits. Samma sak gäller ämnet silverklorid som upptäcktes på 1500 – talet. Dessa ämnen är silversalter och de svärtas när de exponeras av ljus men det var inte förens 1727 som tysken J. D. Schultze gjorde bilder i saltet genom att sätta dem bakom en schablon bestående av svart papper. Carl Wilhelm Scheele gjorde samma typ av experiment 1777 och därefter, omkring 1800 kom britterna Humphry Davy och Thomas Wedgwood och utvecklade processen genom att bestryka pappret med silvernitrat och sedan belysa det genom en camera obscura. Tyvärr framstod bara Suddiga exponeringar och det gick självklart inte att fixera bilden.

Det äldsta bevarade fotografiet som finns idag togs runt 1826 av Joseph Nicéphore Niépce och för att få fram den bilden krävdes det en exponeringstid på 8 timmar.

Där har vi början på 1800 – talet och kamerans utveckling vilket vi kommer skriva om i ett senare inlägg. Vi kan säga att under 1800 så tog kamerans utveckling verkligen fart.

Fota på och låt kreativiteten ta över.

Kolla in National Geographic

national.1

Om det är en typ av fotografering som vi verkligen uppskattar så är det teman på National Geographic. De är ett team som liksom inte nischat in sig på bara ett tema utan för natur, människor och kultur samt vetenskap samman. Det är många olika professionella fotografer samlade inom denna organisation som reser runt och fotograferar allt möjligt.  Tillsammans med deras bilder så informerar de omvärlden om fantastiska saker gällande natur, djur och kultur. Förutom att du kan besöka deras hemsida kan du välja att följa dem på Instagram samt följa dem på Facebok.

Vi kan säga att deras organisation och vad deras anställda genomför för arbete gör det möjligt för oss att få en jordenrunt – resa fast via deras hemsida eller tidskrift. Vi skulle tycke det vore riktigt häftigt att få arbeta med något av teamen bakom National Geographic.

Det handlar dessutom inte bara om själva fotograferingen utan all den kunskap som de delar ut till hela världen. Tillsammans med riktigt fina och grymma bilder får man exempelvis reda på om det verkligen är den ökände Billy the Kid på det där gamla fotot eller om enäggstvillingars avtryck är identiska. Dessutom är det inte bara foto och information du kan hitta utan även också videos som kan vara riktigt coola att kika på.

Med andra ord så rekommenderar vi starkt att du ska börja följa National Geographic på ett eller annat sätt för att få möjligheten att se deras härliga bilder på, ja, allt möjligt. Det är om något väldigt allmänbildande samt väldigt intressant att följa vissa kulturella utvecklingar eller se hur de avslöjar hemligheten bakom en historisk händelse.

Introduktion – rätt exponering

Det finns nog inget hushåll som inte har tillgång till en eller flera kameror. På så vis kan vi nog säga att det är en av världens mest vanligaste hobbys. Vissa har det som en betydligt enklare hobby än dem som har valt att arbeta med det. Hur som helst så tänkte vi att vi skulle lägga upp en liten introduktion och presentera grunderna inom fotografi så att även du som nybörjare kan börja lära dig att knäppa riktigt schyssta bilder. Det finns en el att tänka på och en hel del trix man kan använda sig av.

Idag använder sig de flesta av kompakt – eller systemkameror och båda fungerar i stort på samma sätt. Båda typerna har ett kamerahus, en lins, en bländare och en slutare. Bländaren är ett justerbart hål och släpper in ljuset till själva filmen i slutaren. Slutaren är den delen i kameran som bestämmer hur länge hålet, alltså bländaren, ska vara öppen. På en systemkamera har man möjligheten att byta objektiv och ha olika typer av linser så man kan ta rätt typ av bild beroende på vad man vill fotografera. Linsen fungerar på så sätt att den bryter av ljuset så att det träffar sensorn på rätt sätt och ger bilden bra skärpa. Detta gör a bilden blir rätt exponerad. Släpps det in ljus under för kort tid blir bilden underexponerad och släpps det in för lång tid blir den överexponerad.

Man kan förklara detta genom att jämföra kameran och ljuset med en vattenkanna, som representerar kameran, och en vattenkran som representerar ljuset. För att få en perfekt exponering på bilden behöver vi fylla hela vattenkannan. Om kranen är helt öppen så tar det tio sekunder för kannan att bli fylld, men om du istället har kranen öppen till hälften och låter det rinna i tio sekunder fyller du bara kannan till hälften. Med andra ord så får du en underexponerad bild. Det du vill är att kranen ska vara öppen till hälften men fylla hela vattenkannan. Eftersom det tog tio sekunder med helt öppen kran att fylla vattenkannan lägger du till ytterligare tio sekunder när kranen är öppen till hälften och då fyller du kannan på 20 sekunder. Det kommer att ge dig en bild med rätt exponering.

Kameran är en fotografs verktyg och det ligger hos dig som fotograf att hantera kamerans teknik på rätt sätt för att få fram de mest ultimata bilderna. Man kan säga att den viktigaste delen av kameran är objektivet eftersom det är där ljuset släpps in. Kort och gott är det ljuset som hjälper fotografen mest med att få fram perfekta bilder. I nästa inlägg kommer vi beskriva hur du kan använda dig av olika ljussättningar.

Lycka till med fotandet!

exponering.1

Fotografiska museet – Nick Brandt

foto.blogg1

År 2001 tog sig Nick Brandt till Östafrika för att fotografera en serie som visar hur snabbt naturen och djuren där håller på att försvinna. Det han fokuserade på var några av de djurgrupper som är mest hotade och där antalet har minska drastiskt. Till den kategorin så inräknas elefanter, giraffer, gorillor lejon och andra arter som anses anhöriga. Efter detta skapade han två av 2000 – talets populäraste fotoböcker. Den första som kom 2005 är On this earth och den andra kom 2009 och döptes till A shadow falls. I dessa böcker har han verkligen lyckats porträttera hur Östafrikas djur situation ser ut och det är med stor empati och högtidlighet som vi människor annars håller reserverat.

Nick Brandt föddes i Storbritannien 1966 och fotograferar endast i Afrika och anväbnder sig av svartvitt mellanformat utan tele – eller zoomobjektiv. Nu är han baserad i södra Kalifornien och sedan september 2010 har han styrt upp Big Life Foundation vilket är hans organisation som ska hjälpa till att skydda de utrotningshotade djur som lever i Östafrika.

On this earth som var hans första fotoserie hade utställning på fotografiska 2011 och A shadow falls var 2015. Jag försökte ta mig dit för att se vad han lyckats åstadkomma. Tyvärr var det hur mycket folk som helst de dagarna jag försökte gå dit. Det var fullkomligt omöjligt. Det bevisar vilket avtryck han har gjort och speciellt med dessa fotoserier. Den senare utställning hade det fulla namnet On this earth A great shadow falls. Jag har kunnat kika på många av hans fotografier sen på nätet och måste säga att det finns nog ingen som kan fånga själva situationen så som Nick Brandt. Det ena fotografiet är på e stor ståtlig elefant och fotografiet efter visar hur en man sitter på huk och håller i stora betar. Allting för att illustrera så tydligt som möjligt vad vi människor håller på att göra.

Detta är ett bevis på hur fascinerande det är med foto, vad man kan förmedla och trycka på. Detta har gjort så att jag tänker vara med och bidra till Brandt’s organisation. Det tycker jag att ni också ska göra.

Rangers with Tusks of Killed Elephants

 

Zeiss-objektiv från Apollo 15 resan säljes

Alla har vi väl hört talas om Apollo 15 och rymdfärden till månen? Charles M Duke som var med på denna färd hade ett mycket viktigt uppdrag. Han skulle ta bilder på månens yta. För detta krävdes det utrustning av absolut högsta klass för sin tid. Objektivet som han hade som hjälp för att ta dessa bilder var ett Zeiss Tele-Tessar 500mm f / 8. Detta objektiv är nu till salu för den som är intresserad. Objektet har riktigt högt samlarvärde då det varit med på en så viktig resa där de besökt månen. Är du intresserad av att kika på aktionen av detta objektiv som äger rum i Boston så kan du spana in RR Auction där det ska ligga uppe till försäljning just nu.

bc32c4243ed874840e21e5246c3a63b0